איך הכסף משפיע על איכות החיים שלנו?

המאמר ששווה לקרוא אם אתם רוצים גם עתיד כלכלי מסודר וגם חיים מאושרים, זוגיות טובה, סקס מספק וילדים (שגם הם) שיודעים להתנהל כלכלית נכון בריא.

כסף=אושר?

מחקרים רבים חקרו את השפעת הכסף על חיינו ומצאו שהניהול הנכון והבריא של הכסף – ולא ההכנסות שלנו לכשעצמן – מוביל לא רק לעתיד כלכלי מסודר ונטול דאגות כלכליות, אלא גם לכל הטוב הזה:

– רמות אושר גבוהות יותר שנובעות ממטרות מוגדרות בחיים.

– זוגיות מיטיבה שנובעת מהמטרות המשותפות ומהיעדר ריבים על נושאים פיננסים.

– מערכת יחסים מינית מספקת, שנובעת מהיעדר מתחים בין בני הזוג.

– ילדים שיודעים להתנהל עם כסף בעקבות ההשראה מהוריהם.

 

ניהול פיננסי תקין מוביל לחיים טובים ומאושרים יותר

אתם בוודאי רואים מסביבכם אנשים שיש להם פחות דאגות כלכליות. זה לא כי הם מכניסים המון כסף לחשבון הבנק, אלא כי הם יודעים לשים כסף בצד לרגעים פחות טובים ולחסוך ולהשקיע למטרות שלהם.

מתוך עדויות של לקוחות: “הליווי הפיננסי העניק לנו לא רק ידע פיננסי אלא חזון. וזה מהפך עבורנו, מהסוג משנה החיים. פתאום להצליח לחלום על יעדים שלא העזנו למלמל לפני השינה והנה הם קורמים עור וגידים. התהליך הפך אותנו לאנשים עם חלומות אבל גם עם דרכי ביצוע למימוש החלומות. וזה ביג דיל.”

מחקרים מקשרים לא רק בין אופן ניהול כספי משק הבית לאיכות היחסים בין בני הזוג (נשואים או לא), אלא גם את אופן ניהול הכסף לשביעות הרצון הכללית מהחיים ולרווחה הרגשית של כל אחד מבני הזוג.

בנוסף, מחקרים גם מצביעים על כך ששביעות רצון כללית מהחיים מושפעת בעיקר מדרכי ההתמודדות עם השגרה הפיננסית היומיומית – הכנסות, הוצאות – וגם מהתנהגויות של חיסכון והשקעה, מה שיוביל אותנו להגשמת המטרות והחלומות שלנו.

 

רוצים זוגיות טובה? נהלו את הכסף שלכם נכון

מחקרים בדקו את הקשר בין כסף לזוגיות והגיעו למסקנה החד משמעית שאי הסכמה בענייני כסף היא מקור לסכסוך עבור זוגות שתורם לחוסר שביעות רצון ביחסים ולגירושין. זה עובד גם לכיוון השני –  ניהול כלכלי נכון קשור באופן חיובי (ומובהק סטטיסטית!) לאושר בנישואים וביחסים משותפים, דרך הפחתת הלחץ הכלכלי של בני הזוג.

מתוך עדויות של לקוחות: “הגענו לתהליך הליווי כדי לדעת להפיק מהכסף שלנו יותריצאנו מתהליך הליווי, בין היתר, עם הסכמות זוגיות, מה שהכניס שקט לחיינו. כיום יש לנו משמעותית פחות חילוקי דעות וויכוחים על מה עושים עם הכסף.”

אנחנו יכולים גם להעיד על עצמנו וגם על זוגות אחרים מסביבנו – אנשים בקושי מסתדרים עם עצמם כשזה מגיע לכסף. מאחר ולרוב, אנשים מתאהבים, נכנסים לקשר זוגי ומתחתנים ללא שום תיאום ציפיות פיננסי, זה לא מפליא שהם גם לא מסתדרים פיננסית.

 

הנה שאלה מעניינת: מה בא קודם – כסף טוב או סקס טוב?

התשובה פשוטה, תמשיכו לקרוא.

מחקרים מראים שניהול תקין של הכסף משפר מגוון תחומים בחיינו – כמו זוגיות בכלל ובתוך הזוגיות, גם באופן ספציפי סקס. המחקר: מה בא קודם, הכסף או הסקס? (Saxey, 2022), מצביע על ניהול פיננסי כמשמעותי ומשפיע על הגברת הסיפוק הזוגי, ולאחר מכן המיני, לאורך זמן.

אגב, גם הצד השני נכון: מתח פיננסי מוריד את הסיפוק המיני גם אצל זוגות טריים וגם אצל זוגות מבוססים יותר.

באופן ספציפי, מחקרים מראים שהלחץ הכלכלי של נשים הוא זה שגורם לחוסר הסיפוק המיני בקרב שני בני הזוג.

האם אתם יכולים לדמיין את הסיטואציה שבה באמצע האקט – אם בכלל מגיעים אליו – המחשבות נודדות לתשלומים שעומדים להגיע? לשיחה עם הבנק? לטיול לחו”ל שעדיין לא ברור איך נשלם עליו? צחוק, צחוק, אבל מוכח מדעית.

במחקר אחר של אותו הכותב שהזכרתי לפני כמה פסקאות, במאמר הנקרא: “התקציב וחדר השינה”(Saxey, 2021) , הוא מסיים עם המסקנה שתמריץ לניהול נכון של הכסף הוא הפרס המגיע בצורת מערכת יחסים מינית מספקת יותר.

ומשהו נוסף שחשוב לדעת לגבי העברה בין-דורית של התנהלות פיננסית:

לא רק את עצמנו אנחנו דופקים, אלא גם את הדור הבא!

מתוך עדויות של לקוחות: “תהליך הליווי עזר לנו להגדיר מטרות גם בהקשר לאופן גידול הילדים. התחלנו לבשל בבית והילדים הורגלו לקחת חלק. הילד הגדול מסיים את השנה האחרונה בתיכון וסוף סוף אנחנו מרגישים שהוא קצת יותר מוכן לחיים – גם למד להוציא פחות על אוכל וגם למד לבשל לעצמו.”

מחקרים רבים מראים שרווחה כלכלית – כלומר שביעות הרצון הכללית של אדם ממצבו הכלכלי הנוכחי, מה שמונע חרדה ותסמיני דיכאון ומעלה את שביעות הרצון מהחיים – לא מתחילה בידע פיננסי שהושג בבגרות, אלא בהתנסות עם כסף שקיבלנו בילדות בבית, ספציפית, דרך ההתבוננות באופן הטיפול בכסף של ההורים.

באופן אישי, כחלק מפועלי באקדמיה (בחתירה לפרופסורה בעתיד) חקרתי את הנושא הזה, והתוצאות מראות באופן מאד ברור ומובהק סטטיסטית שילדים מושפעים בעיקר מאיך שהם תופסים את האופן שבו ההורים שלהם מנהלים את הכסף.

אם אתם רוצים לחוות יותר את המשפחה, את הזוגיות ואת החיים שרציתם לעצמכם, כדי לא לדאוג, כי כשדואגים אנחנו פחות נוכחים, כדי להיות פנויים ולחוות יותר (לבילויים, לזוגיות, לטיולים עם המשפחה), זה הזמן להתחיל לנהל את הכסף שלכם.

הצטרפו לניוזלטר

כדאי לקרוא

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

לסגור (משכנתא) או לא לסגור? זאת השאלה…

הרבה משקי בית נמצאים בדילמה שבין לסגור את המשכנתא ולהשקיע את הכסף באפיק אחר, לבין להמשיך ולשלם את המשכנתא. בואו גלו מה נכון ומתאים לכם.

אוגוסט 26, 2024

·

4 דקות קריאה

דור וולך עורך דין מומלץ FINCAT

דור

עריכת דין

סיכונים בעת רכישת דירה – למה יש לשים לב?

אל תקנו נדל”ן בישראל לפני שאתם קוראים את הכתבה הזו, על מה צריך לשים לב? איך עו”ד נדל”ן יכול לעזור לכם לצלוח את התהליך וגם מה הטעויות שאסור לכם לעשות

יוני 10, 2024

·

4 דקות קריאה

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

באיזה מדד מניות עולמי כדאי לי להשקיע?

יותר ויותר משקיעים פסיבים בשוק ההון משקיעים באמצעות קרנות סל מחקות מדדים עולמיים, זו אפשרות פופולרית מאוד ומומלצת להשקעות לטווח ארוך. השוואת תשואות עבר יכולה לרמז לנו על העתיד, ואל תפספסו כמובן את השוק המקומי שלנו.

יוני 2, 2024

·

4 דקות קריאה

חלי פרח כהן מתכננת פנסיונית, פיננסים ומלווה לפרישה מומלצת ב FINCAT פינקט חתול פיננסי

חלי

פנסיה פרישה וביטוחים

תכנון פנסיוני מתחיל בגיל צעיר, אל תחכו לפנסיה!

תכנון פנסיוני הוא הכרחי לכל איש ואשה, הוא יעזור לנו להבטיח פרישה לפנסיה ואולי אפילו פנסיה מוקדמת עם מיקסום ההון והזכויות שלנו, אל תוותרו על זה, ותתחילו בגיל צעיר!

מאי 26, 2024

·

4 דקות קריאה