עצמאות כלכלית בזוגיות: בין חשש לאמון, בין שותפות לאוטונומיה

זוגיות ושותפות כלכלית יכולה להיות לעיתים מאיימת מאוד וככזו עלולה לפגוע באיכות החיים שלנו. ישנן דרכים להתמודד עם זה ולאפשר מערכות יחסים פורות.

עצמאות כלכלית וזוגיות

מצד אחד, אנו רוצים עצמאות כלכלית וחוסר תלות. מצד שני, אנו רוצים זוגיות חזקה ושותפות אמיתית. איך משלבים בין השניים?

רבים סבורים שעצמאות כלכלית מחייבת חשבונות בנק נפרדים וחלוקת הוצאות מדוקדקת. גישה זו נובעת מפחדים לגיטימיים:

– אי שוויון בהכנסות ובנכסים בהווה ובמשפחת המקור.

– שימוש לרעה של כח כלכלי, גם אם באופן בלתי מכוון.

– חשש מהתפרקות המשפחה בעתיד.

מערכת יחסים פיננסית

יסודות האמונה כי הפרדה כלכלית במשפחה חשובה ואפשרית מבוססים על החשש שמשהו ישתבש והמשפחה תתפרק, או שיהיה בה משבר גדול של חוסר אמון. הבחירה בניפרדות כלכלית כמענה לחששות המבוססים האלה, משמעותה כי בעת משבר, מצוקה או מבוכה, יהיה ממש קל להסתיר הוצאות.
לעומת זאת, מענה בדמות חיזוק השותפות, שיפור התקשורת על כל נושא ותקשורת הפיננסית במיוחד הוא התשובה. מענה זה כולל מתן הערכה והוקרה, כיבוד השונות, פיתוח יכולת לבטא תיסכול, חשש, דאגה חופש לבקש בקשות ללא חשש מתגובה ביקורתית, מאשימה או מתריסה. שיח פתוח על כסף, על סדרי עדיפויות, על חשש ממחסור ועל שאיפה לשפע.

ערבות הדדית כלכלית

השותפים והשותפות במשפחה (כמו בכל שותפות…) אינם שווים, ותרומתם איננה שווה. לא רק בתרומה הכספית. אי השוויון בין השותפים והשותפות במשפחה אינו קבוע. לעיתים נדרשת תמיכה רגשית והבטחה לאפשר פיננסית בשל מסע חדש בקריירה, לעיתים יש להחליט יחד על שינוי בהוצאות לטובת הארכת חופשת לידה ללא תשלום. כי זו המשמעות של משפחה – יש בה ערבות הדדית גם כשזה דורש מאמץ וגם כשצריך להתחשב ולוותר.  את מרבית המשאבים ובמיוחד את הערבות ההדדית – לא ניתן לאמוד ולהשוות. את הכסף – אפשר. אפשר לחלק, אפשר לתכנן ולמרבה הצער, אפשר גם להסתיר. הנטיה ליצור שוויון פיננסי מבוססת על האפשרות לכמת ולהשוות כסף. ככל שמרחיבים את המבט לעקרונות השותפות הרצויה, מבוססת האמון, החברות, התמיכה ההדדית, מבינים שחלוקת ההוצאות מאפיינת שותפים לדירה, לא שותפים לחיים. גם אם נכון שעצמאות כלכלית וחוסר תלות חשובים במצבי משבר, קיום ההתנהלות הכלכלית המשותפת בהפרדה כלכלית ובאמצעות חלוקת ההוצאות, סותר את העקרונות החשובים ביותר לזוגיות וקשרי משפחה מבוססי בטחון ואמון: השקיפות והשותפות, ואולי אפילו עלול לתרום להיווצרות משברים.

שיח מעצים על כסף

ניתן ללמוד וליישם שקיפות פיננסית לשפר את התקשורת הפיננסית, לתת הערכה והוקרה, לכבד את השונות, לתת מקום לביטוי של תיסכול, חשש, דאגה ולבקשות  ללא חשש מתגובה ביקורתית, מאשימה או מתריסה. שיח פתוח על כסף, על סדרי עדיפויות, על חשש ממחסור ועל שאיפה לשפע הוא אפשרי.

עלינו לראות כי כסף הוא רק משאב, אמנם מאוד חשוב, והניהול שלו דומה לניהול של כל משאב אחר. כולנו מנהלים משאבים, כמו זמן, מערכות יחסים, כשרון, שבהם עלינו לבחור ולתעדף. יש לנו מיומנות, נסיון וכלים לנהל משאבים שאין לנו מספיק מהם אפילו בתנאי אי ודאות. אנו מבינים ומחוברים למטרות שלנו ומודעים לכך שבתוך משפחה יש מגוון דיעות וצרכים, לעיתים מנוגדים, ובדרך כלל ניתן למצוא יחד את הפתרון הנכון ואפילו לשנות אותו במידת הצורך. כך גם אם החלטות פיננסיות.

סיום אופטימי

ונסיים בשיר קצר, מאת גל ליבר:
בַּקַּיִץ הַהוּא לֹא לָבַשְׁתִּי לָבָן לֹא שָׁבַרְתָּ כּוֹס לְזֵכֶר חֻרְבָּן לֹא עָנַדְנוּ טַבַּעַת, לֹא חֻפָּה מֵעָלֵינ וּלֹא קִדַּשְׁתָּ אוֹתִי, לֹא שָׁתוּ לְחַיֵּינוּ, לֹא הָיִיתִי תְּמִימָה, לֹא טָבַלְתִּי בְּמַיִם, לֹא הָיִיתָ נִרְגָּשׁ, לֹא הֶחֱזַקְנוּ יָדַיִם. בַּקַּיִץ הַהוּא, נִכְנַסְנוּ לַסְּנִיף מוּל פְּקִיד הַבַּנְק חָתַמְנוּ עַל סְעִיף אֲרִיכוּת יָמִים בְּחֶשְׁבּוֹן מְשֻׁתָּף וְאָמַרְנוּ בְּיַחַד: מ-ע-כ-ש-י-ו.

אל תתנו לפחד משותפות כלכלית לנהל אתכם. צרו זוגיות חזקה וחוסן כלכלי משותף!

הצטרפו לניוזלטר

כדאי לקרוא

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

לסגור (משכנתא) או לא לסגור? זאת השאלה…

הרבה משקי בית נמצאים בדילמה שבין לסגור את המשכנתא ולהשקיע את הכסף באפיק אחר, לבין להמשיך ולשלם את המשכנתא. בואו גלו מה נכון ומתאים לכם.

אוגוסט 26, 2024

·

3 דקות קריאה

דור וולך עורך דין מומלץ FINCAT

דור

עריכת דין

סיכונים בעת רכישת דירה – למה יש לשים לב?

אל תקנו נדל”ן בישראל לפני שאתם קוראים את הכתבה הזו, על מה צריך לשים לב? איך עו”ד נדל”ן יכול לעזור לכם לצלוח את התהליך וגם מה הטעויות שאסור לכם לעשות

יוני 10, 2024

·

3 דקות קריאה

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

באיזה מדד מניות עולמי כדאי לי להשקיע?

יותר ויותר משקיעים פסיבים בשוק ההון משקיעים באמצעות קרנות סל מחקות מדדים עולמיים, זו אפשרות פופולרית מאוד ומומלצת להשקעות לטווח ארוך. השוואת תשואות עבר יכולה לרמז לנו על העתיד, ואל תפספסו כמובן את השוק המקומי שלנו.

יוני 2, 2024

·

3 דקות קריאה

חלי פרח כהן מתכננת פנסיונית, פיננסים ומלווה לפרישה מומלצת ב FINCAT פינקט חתול פיננסי

חלי

פנסיה פרישה וביטוחים

תכנון פנסיוני מתחיל בגיל צעיר, אל תחכו לפנסיה!

תכנון פנסיוני הוא הכרחי לכל איש ואשה, הוא יעזור לנו להבטיח פרישה לפנסיה ואולי אפילו פנסיה מוקדמת עם מיקסום ההון והזכויות שלנו, אל תוותרו על זה, ותתחילו בגיל צעיר!

מאי 26, 2024

·

3 דקות קריאה