שלוש הטעויות הקריטיות שגם אתם (כן, כן, אתם) עושים כשזה קשור לנדל”ן

חשיבות עריכת צוואה כאשר משקיעים בנדל"ן, האם ומתי צריך לערוך צוואה?

חשיבות הצוואה בהשקעות נדל”ן

עד כמה אתם מבינים שאם יש לכם נדל”ן, בעיקר כשאתם צעירים, אתם צריכים לערוך צוואה?
רוב האנשים שמגיעים אליי לערוך צוואה – בכלל לא צריכים לערוך צוואה, ורוב מי שחייב לערוך צוואה – בכלל לא מגיע לערוך צוואה.
אז בוא נסדר את הבלאגן הזה, ככה שתגיעו לערוך צוואה כשאתם באמת צריכים לערוך צוואה, ותדעו אם אתם צריכים צוואה או יכולים לקחת את הכסף הזה ולנסוע לסופ”ש.

ההנחות השגויות של רובנו כשזה מגיע לעניין צוואות ונדל”ן:

טעות מספר 1 והכי רווחת – “צריך לעשות צוואה כשיש נדל”ן רק משיקולי מס או חלוקה לא שוויונית בין הילדים”

אנחנו הרבה פעמים לא רואים איזה קשר הדוק יש בין צוואות ונדל”ן, מקשרים נדל”ן לעשייה ומקשרים צוואות ל.. נו.. איך נגדיר את זה.. אי עשייה?

רובנו חושבים שנדל”ן בצוואות זה רק כשאנחנו רוצים לתת לילד אחד יותר מהנדל”ן, או לקזז לילד אחר נדל”ן שהוא כבר קיבל מאיתנו, או לחלק חלוקה כדי להימנע מתשלום מס. אבל האמת היא שאלו רק חלק מהמקרים שצריך לעשות צוואה כשיש נדל”ן, ועל המצב הרווח הרוב לא יודעים. נגיע אליו בטעות מספר 3.

טעות מספר 2“אנחנו מזדקנים, אנחנו חייבים לעשות צוואה”.

ויותר מזה, “אם אחד מבני הזוג נפטר, ובעיקר אחרי שראינו איזה סיוט בירוקרטי היה כרוך בזה – חייבים לערוך צוואה לבן הזוג שנשאר בחיים כדי להימנע מהבירוקרטיה”.

אז אני אפתיע אתכם – ברוב הפעמים, דווקא במקרה הזה, בכלל לא חייבים לערוך צוואה.

רוב האנשים שמגיעים אליי מדובר בבני זוג שלהם ילדים משותפים, בני 70 לערך, שאחד מבני הזוג נפטר, ורוצים לערוך צוואה שכל מה שיש להורה שנשאר בחיים עובר לילדים, רק כדי להימנע מבירוקרטיה. במקרה כזה, ברוב המקרים – אין שום צורך בצוואה. צוואה לא תקצר בירוקרטיה. הבירוקרטיה היא אותה בירוקרטיה גם בצו קיום צוואה (כשיש צוואה) וגם בצו ירושה (כשאין צוואה) – תחסכו את הכסף ואת הכאב ראש.

טעות מספר 3 והכי קריטית – “אנחנו צעירים, אין שום צורך בצוואה“.

אז זהו.. שזו הטעות הכי קשה.. ולמה?

אם אנחנו צעירים ואין לנו גרוש על הנשמה, אין בעיה, לא חייבים צוואה.

אבל אם יש לנו נדל”ן, ובעיקר אם יש לנו ילדים קטינים, ועל אחת כמה וכמה אם יש לנו נדל”ן להשקעה – אנחנו חייבים צוואה!

למה?

מה קורה כשלאדם אין צוואה?

הולכים לפי חוק הירושה – כלומר – חצי לבן/בת הזוג וחצי לילדים בחלקים שווים.

כך, אם אדם הולך לעולמו ויש לו בת זוג ו-3 ילדים קטינים (מתחת לגיל 18) – בת הזוג יורשת חצי ו-3 הילדים יורשים 1/6 כל אחד מהם.

ואז – שמחה וששון לכל ילד בלון.

כשהבת זוג רוצה למכור את הדירה – היא צריכה לפנות לבית משפט, ולבקש ממנו לאפשר לה למכור את הדירה. אז בית המשפט בוחן, האם הדבר הינו לטובת הילדים. לפעמים יחליט שכן, ולפעמים יחליט שלא. ולפעמים ידרוש לשים את החלק של הילדים מכספי המכירה בחשבון נאמנות על שם הילדים.

ואם יש דירות השקעה? רוצים למכור – שוב, אין בעיה, צריך אישור בית משפט למכירה, וסיכוי טוב מאוד שכאן בית המשפט ידרוש לשים את הכסף עבור החלק של הילדים בחשבון נאמנות על שם הילדים. ואז מה קורה עם לגלגל את ההשקעה? שכחו מזה.

טעות מספר 4“יש לנו ילדים משותפים ובגירים, אנחנו ממש לא צריכים לעשות צוואה”.

אז אמרנו שאם יש ילדים קטינים זה סיוט, אבל  מה אם הילדים בגירים ולא ערכנו צוואה? אז מעולה, את בית המשפט לא נצטרך לעבור, אבל נצטרך לחיות עם השיגעונות של הילדים שלנו בתוך הנכס שלנו, בתוך הכסף שאנחנו צברנו בעמל רב.

עכשיו יש – סליחה על הביטוי – פישרים קטנים, שיכולים להגיד לנו שהדירה הזאת שייכת גם להם. או שהם לא מוכנים למכור את הבית שאנחנו רוצים למכור. או שהם דורשים מאיתנו לתת להם את חלקם או להוציא את הבית למכירה (כן, כן, זו אכן זכותם ויש להם דרך חוקית לדרוש אותה).

 אז אם מצאתם את עצמכם באחת הטעויות הקריטיות האלו – בהחלט שווה לכם לחשוב על עריכת צוואה, שהיום זה דבר קל ביותר לביצוע, אפשר לעשות את זה באופן יעיל, קצר ומהיר ולהימנע בקלות מכל מצבי העולם הלא רצויים האלה.

לחיים טובים וארוכים!

הצטרפו לניוזלטר

כדאי לקרוא

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

לסגור (משכנתא) או לא לסגור? זאת השאלה…

הרבה משקי בית נמצאים בדילמה שבין לסגור את המשכנתא ולהשקיע את הכסף באפיק אחר, לבין להמשיך ולשלם את המשכנתא. בואו גלו מה נכון ומתאים לכם.

אוגוסט 26, 2024

·

4 דקות קריאה

דור וולך עורך דין מומלץ FINCAT

דור

עריכת דין

סיכונים בעת רכישת דירה – למה יש לשים לב?

אל תקנו נדל”ן בישראל לפני שאתם קוראים את הכתבה הזו, על מה צריך לשים לב? איך עו”ד נדל”ן יכול לעזור לכם לצלוח את התהליך וגם מה הטעויות שאסור לכם לעשות

יוני 10, 2024

·

4 דקות קריאה

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

באיזה מדד מניות עולמי כדאי לי להשקיע?

יותר ויותר משקיעים פסיבים בשוק ההון משקיעים באמצעות קרנות סל מחקות מדדים עולמיים, זו אפשרות פופולרית מאוד ומומלצת להשקעות לטווח ארוך. השוואת תשואות עבר יכולה לרמז לנו על העתיד, ואל תפספסו כמובן את השוק המקומי שלנו.

יוני 2, 2024

·

4 דקות קריאה

חלי פרח כהן מתכננת פנסיונית, פיננסים ומלווה לפרישה מומלצת ב FINCAT פינקט חתול פיננסי

חלי

פנסיה פרישה וביטוחים

תכנון פנסיוני מתחיל בגיל צעיר, אל תחכו לפנסיה!

תכנון פנסיוני הוא הכרחי לכל איש ואשה, הוא יעזור לנו להבטיח פרישה לפנסיה ואולי אפילו פנסיה מוקדמת עם מיקסום ההון והזכויות שלנו, אל תוותרו על זה, ותתחילו בגיל צעיר!

מאי 26, 2024

·

4 דקות קריאה