על רגשות, הרגלים והחלטות פיננסיות

למה חשוב להיות מודעים למציאות הכלכלית ולמטרות הפיננסיות שלנו? זה יעזור לנו להתנהל כלכלית נכון יותר

הגישה החדשה להתנהלות כלכלית נכונה

גישה מסורתית לניהול כלכלי מתמקדת בהיבטים טכניים, תוך התעלמות מההיבט הרגשי. גישה זו מתקשה להתמודד עם רגשות כמו פחד, חרדה, אשמה, צורך באישור ועוד, אשר משפיעים באופן משמעותי על התנהגותנו הפיננסית.

כיצד משפיעים רגשות והרגלים על ההחלטות הפיננסיות ומדוע הם מנתקים אותנו מהמציאות הכלכלית (הכנסות, מטרות והוצאות)?  תופעה זו נוכחת במיוחד כשאנחנו בהלך רוח של בלבול, חשש, מחסור או צורך בפיצוי לעצמנו או ליקרים לנו.

למה חשוב להתנהל כלכלית נכונה?

כולנו מודעים לחשיבות ניהול כלכלי נכון. אנו קובעים מטרות, מתכננים תקציב ועוקבים אחר ההוצאות. אך לעיתים קרובות, רגשות והרגלים בלתי מודעים משפיעים על ההחלטות שלנו, מובילים אותנו לסטות מהתוכנית ואף לפגוע בעתידנו הכלכלי.

כיצד נוודא שלטובת השגת מטרות, בעת שאנו מתכננים את השימוש בכסף, ניקח בחשבון גם צרכים חברתיים ואנושיים כדי שהתכנון הכלכלי אכן יצא לפועל?

למרבית קוראי הכתבה הזו לא חוזר התשלום על משכנתא או שכר דירה והם לא מגיעים למצב של ניתוק החשמל. לכולנו יש מנגנון פנימי פעיל ונוכח שמזהה סכנה, ומפעיל אותנו במטרה למנוע את הנזקים הצפויים מפיגור בתשלום המשכנתא או חשבון החשמל. המנגנון הזה מייצר התנהגות כלכלית רלוונטית ומציאותית גם אצל מי שנמנעים מתכנון ובקרה שגרתיים של ההוצאות. עם זאת, לפעמים תחושת הסכנה מתעמעמת לנוכח צורך רגשי ואנו משחררים את הבקרה ואת תשומת הלב.

חלומות לחוד ומציאות לחוד – האמנם?

כשהמציאות איננה תומכת במתן מענה לצרכים הרגשיים שלי*, אני מייצרת לעצמי תמונת עולם שמאפשרת לי להתעלם מהפער בין הבחירה המיידית שלי לבין המטרות ארוכות הטווח שלי. כמו ילדה קטנה (או גדולה…) שמייפה את המציאות כדי לא לקבל נזיפה, גינוי או עונש משום שהצורך להשתייך ולהיות אהובה עולה על חשיבות אמירת האמת. כך אומר לעצמי “מגיע לי” או “הכל כל כך יקר, ממילא אי אפשר לחסוך” בשעה שמשפטים אלה מתירים לי לנהוג באופן שסותר את מידת העירנות הנדרשת משימוש במשאב החשוב הזה – כסף.

תשומת לב ומודעות למציאות הכלכלית ולמטרות פיננסיות שנוסחו בשעה של בהירות מחשבתית ויציבות רגשית, יכולה להפחית את הפעמים והתדירות בהן ניתן מענה מיידי לצרכים ולרגשות.

*במודל של תקשורת מקרבת מציינים כי כל התנהגות נועדה למלא צורך. למשל: הצורך להיות אהוב/ה, להרגיש רצוי/ה, שייך/ת, הצורך לחוש  בטחון ושאני מוגנ/ת. כל אלה הם צרכים אנושיים משותפים לבני האדם.

הצטרפו לניוזלטר

כדאי לקרוא

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

לסגור (משכנתא) או לא לסגור? זאת השאלה…

הרבה משקי בית נמצאים בדילמה שבין לסגור את המשכנתא ולהשקיע את הכסף באפיק אחר, לבין להמשיך ולשלם את המשכנתא. בואו גלו מה נכון ומתאים לכם.

אוגוסט 26, 2024

·

2 דקות קריאה

דור וולך עורך דין מומלץ FINCAT

דור

עריכת דין

סיכונים בעת רכישת דירה – למה יש לשים לב?

אל תקנו נדל”ן בישראל לפני שאתם קוראים את הכתבה הזו, על מה צריך לשים לב? איך עו”ד נדל”ן יכול לעזור לכם לצלוח את התהליך וגם מה הטעויות שאסור לכם לעשות

יוני 10, 2024

·

2 דקות קריאה

גד הרלב יועץ לכלכלת משפחה

גד

כלכלת המשפחה

באיזה מדד מניות עולמי כדאי לי להשקיע?

יותר ויותר משקיעים פסיבים בשוק ההון משקיעים באמצעות קרנות סל מחקות מדדים עולמיים, זו אפשרות פופולרית מאוד ומומלצת להשקעות לטווח ארוך. השוואת תשואות עבר יכולה לרמז לנו על העתיד, ואל תפספסו כמובן את השוק המקומי שלנו.

יוני 2, 2024

·

2 דקות קריאה

חלי פרח כהן מתכננת פנסיונית, פיננסים ומלווה לפרישה מומלצת ב FINCAT פינקט חתול פיננסי

חלי

פנסיה פרישה וביטוחים

תכנון פנסיוני מתחיל בגיל צעיר, אל תחכו לפנסיה!

תכנון פנסיוני הוא הכרחי לכל איש ואשה, הוא יעזור לנו להבטיח פרישה לפנסיה ואולי אפילו פנסיה מוקדמת עם מיקסום ההון והזכויות שלנו, אל תוותרו על זה, ותתחילו בגיל צעיר!

מאי 26, 2024

·

2 דקות קריאה